Films

Programma Filmtheater Voorschoten======================================

Agenda Filmtheater Voorschoten – 18 februari 2018Adres: Prinses Marijkelaan 4, 2252 HH Voorschoten

E-mail: info@filmtheatervoorschoten.nl , tel.: 071 5612566

Kaartjes: www.filmtheatervoorschoten.nl of aan de kassa (geopend vanaf een half uur voor en tot de aanvang van de voorstellingen, regulier entree: € 8,-, kinderfilms: € 6,-).

De zaal is rolstoeltoegankelijk, er is gratis parkeergelegenheid.

Filmtheater Voorschoten projecteert met een professionele, digitale DCP-bioscoopprojector (doek 8×4 meter) en is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF). Stichting Filmtheater Voorschoten werkt alleen met vrijwilligers.Wo. 21, ma. 26 februari t/m vr. 2 maart (13.30 + 15.30 NV), zo 25 februari, zo. 4 maart (11.00 + 13.30 NV) en za. 3 maart (11.00 + 13.30 NV + 15.30 OV): Early Man

Do. 22, vr. 23 (20.00) en zo. 25 (15.30) februari: The Leisure Seeker

Za. 24 februari (20.00): Cézanne – Portraits of a Life (EOS)

Di. 27 februari (19.45): Roméo et Juliette (live opera)

Do. 1, vr. 2 (20.00) en zo. 4 (15.30) maart: Darkest Hour

Za. 3 maart (20.00): Murder on the Orient Express

Wo. 7, wo. 14 en wo. 21 (13.30 + 15.30) en za. 17 (11.00 + 13.30), maart: De IJslandbende

Vr. 9, za. 10 (20.00) en za. 17 (15.30) maart: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Za. 10 maart (13.30): Kokers (jeugdtheater)

Do. 15, vr. 16 en za. 17 maart (20.00): All the Money in the World

Zo. 18 maart (11.00): IDFA on Tour

Do. 22, vr. 23 (20.00) en zo. 25 (15.30) maart: Film Stars Don’t Die in Liverpool

Za. 24 maart (13.30): Icarus (jeugdtheater)

Za. 24 maart (19.00): keuzefilm basisschool

Zo. 25, za. 31 maart (11.00 NL + 13.30 NL), wo. 28 maart, ma. 2, wo. 4, wo. 11, wo. 18 april (13.30 NL + 15.30 NL), vr. 30 maart (13.30 NL + 15.30 OV), za. 7 april (10.30 NL), zo. 8 april (11.00 NL+ 13.30 OV), za. 14 april (16.00 NL), zo. 15 april (10.30 NV), za. 21 april (11.00 NL), zo. 22 april (10.00 NL), wo. 25 april (13.30 NL + 15.30 OV), za. 28, ma. 30 april, wo. 2, vr. 4 mei (15.30 NL) en zo. 29 april, di 1, do. 3, za. 5 en zo. 6 mei (13.30 NL): Pieter Konijn

Do. 29, vr. 30 (20.00) en za. 31 (15.30) maart: I, Tonya

Za. 31 maart (20.00): Girl with a Pearl Earring: And Other Treasures from the Mauritshuis (EOS)

Verwacht:
Do. 5, vr. 6 (20.00) en zo. 8 (15.30) april: The Post
Wo. 11, do. 12 (20.00) en vr. 13 (15.30) april: Phantom Thread
Za. 14 april (13.30): Meneer Bork vindt een woord (jeugdtheater)
Wo. 18 april (19.30): Benvenuto Cellini (opera DNO Amsterdam)
TBC: Za. 28 april (20.00): Hokusai (EOS)
TBC: Zo. 29 april (15.30), vr. 4 (20.45) en za. 5 mei (20.00): Bankier van het verzet
Do. 17, vr. 18 (20.00) en zo. 20 (15.30) mei: Lady Bird
Za. 19 mei (20.00): An American in Paris (musical)
Do. 24 mei (19.30): Pite / Pérez / Shechter (live ballet Parijs)
Wo. 30 mei (20.00): Vermeer (EOS)
Do. 7 juni (20.00): Boris Godunov (live opera Parijs)
Vr. 15 juni (20.00): voorstelling i.s.m. Kasteel Duivenvoorde
Di. 19 juni (19.30): Don Pasquale (live opera Parijs)

* TBA = To Be Announced (film nader bekend te maken)
* TBC = To Be Confirmed (voorstelling nog te bevestigen)
* OV = Originele taalversie (Nederlands ondertiteld)
* NV = Nederlands nagesynchroniseerde versie (Nederlands gesproken)

Wo. 21, ma. 26 februari t/m vr. 2 maart (13.30 + 15.30 NV), zo 25 februari, zo. 4 maart (11.00 + 13.30 NV) en za. 3 maart (11.00 + 13.30 NV + 15.30 OV):
Early Man 
Nick Park (GB 2018)
Nederlands of Engels gespr., zonder of Nederlandse ondert., 89 min., genre: animatie, jeugd-, familiefilm. Kijkwijzer: AL. www.earlymanmovie.com
Nieuwe film uit de Aardman Studios van Nick Park bekend van de animatiefilms Shaun the Sheep, Chicken Run en Wallace & Gromit. Met de stemmen van Arjen Lubach, Nicolette Kluijver en Koen Kardashian, in de Engelstalige versie met de stemmen van Eddie Redmayne, Tom Hiddleston en Maisie Williams. Filmtheater Voorschoten vertoont Early Man vanaf de landelijke premièreweek.

Een droogkomische, verrukkelijke animatiefilm die zich afspeelt in het begin der tijden: het stenen tijdperk versus het bronzen tijdperk.
Oké, het is een beetje primitief leven maar holbewoner Dug en zijn stamgenoten hebben het prima naar hun zin in de steentijd. Maar dan wordt hun vallei aangevallen door de machtige Lord Nooth en zijn stam uit de bronstijd. Samen met zijn vriend Zwijnkop bedenkt Dug een plan om zijn thuis te redden. Een prehistorisch potje voetbal tussen de twee stammen zal bepalen wie de vallei zal veroveren.
Early Man zit vol met kleurrijke personages, woordgrappen en de typische, droge humor die we van Aardman Animations gewend zijn. De film is stopmotion, met de hand gemaakt, en die liefde spat van elk beeldje af.

Heerlijk…humoristisch…geestig…gedetailleerde en expressieve stop-motion poppenanimatie…iets om in een bioscoopzaal voor te juichen alsof je in een vol stadion zit… (**** NRC Handelsblad)
…vol geestige terzijdes…verrassend…geweldig…vakwerk om van te houden. (**** De Volkskrant)
…hilarisch…heerlijk…een nieuw hoogtepunt in het oeuvre van Nick Park…o zo grappig… (**** Trouw)
Charme met humor..geestig…kei in slapstick en typisch Britse, terloopse humor…Fantastisch… (Het Parool)
…vindingrijk en oogt weer zeer gedetailleerd… (Haagsche Courant)
…geestig en knap gemaakt… (VPRO/Cinema.nl)

Do. 22, vr. 23 (20.00) en zo. 25 (15.30) februari:
The Leisure Seeker
Paolo Virzì (IT/FR 2017)
Engels gespr., Nederlands ondert., 112 min., genre: drama. Kijkwijzer: 6. sonyclassics.com/theleisureseeker
Nieuwe film van Paolo Virzi (La pazza gioia) met Donald Sutherland (Pride & Prejudice, Novecento, Don’t Look Now) en Helen Mirren (The Queen, The Hundred-Foot Journey, Woman in Gold). Naar het boek van Michael Zadoorian (‘De vrijbuiters’/’Een onvergetelijke reis’). Onderdeel Gouden Leeuw-competitie (filmfestival Venetië) en Golden Globe-nominatie voor Helen Mirren.

Ella en John hebben samen een prachtig leven gehad. Nu ze beiden ernstig ziek zijn, verlangen ze naar een laatste avontuur. Met hun oude camper, The Leisure Seeker, ontvluchten ze de benauwende bemoeienis van hun dokters en volwassen kinderen. Het wordt een reis vol verrassingen, tegenslagen en herinneringen, van Massachusetts naar Florida. Onderweg vinden ze hun liefde voor het leven en voor elkaar terug. Oscarwinnares Helen Mirren en Golden Globe-winnaar Donald Sutherland schitteren in The Leisure Seeker, een romantische tragikomedie van de Italiaanse regisseur Paolo Virzì.

Mirren en Sutherland schitteren…prachtige rol van Sutherland…fenomenale Helen Mirren…humaan, geestig, confronterend en zit vol van respect voor beide personages…ontroert en beklijft… (**** Haagsche Courant)
…Een prachtig simpele ode aan het leven… (**** Trouw)
…Intelligente en sympathieke roadmovie…vakkundig geregisseerd… (**** VPRO/Cinema.nl)
…hartverwarmend…zeer vakkundig…Virzi houdt lach en traan net zo goed in balans als bij zijn vorige roadnmovie La pazza gioia… (NRC Handelsblad)
Helen Mirren en Donald Sutherland acteren mooi intiem… Mirren en Sutherland laten je geloven dat het kan… Bovendien geven de acteurs hun personages op de kwetsbare momenten een hart… (De Volkskrant)
…vertederend… (De Telegraaf)

Za. 24 februari (20.00):
Cézanne – Portraits of a Life

Phil Grabsky (GB 2018)
Engels gespr., Nederlands ondert., 85 min., genre: Exhibition on Screen, documentaire, kunst. exhibitiononscreen.nl/exhibition_item/cezanne-portraits-of-a-life
Exhibition on screen-registratie van de tentoonstelling ‘Cézanne – Portraits of a Life’ in Centre Pompidou, Parijs (13 juni – 24 september, 2017), The National Portrait Gallery, Londen (26 oktober 2017 – 11 februari 2018) en binnenkort te zien in The National Gallery of Arts, Washington (25 maart – 1 juli 2018). Filmtheater Voorschoten vertoont de film in de Nederlandse premièreweek.

Exhibition on Screen is verheugd om een van de meest besproken tentoonstellingen van het jaar te presenteren toegewijd aan het portretwerk van Paul Cézanne.

Men kan de 20ste eeuwse kunst niet waarderen zonder de betekenis en genialiteit van Paul Cézanne te begrijpen. Met interviews met curatoren en experts van de National Portrait Gallery London, MoMA New York, National Gallery of Arts Washington, Musée d’Orsay Paris, en correspondentie van de kunstenaar zelf, neemt de film het publiek buiten de tentoonstellingen naar de plaatsen waar Cézanne woonde en werkte. Ook werpt de film licht op een kunstenaar die tot nu toe misschien de minst bekende van alle impressionisten is.


Di. 27 februari (19.45):
Roméo et Juliette
Stephen Lawless (VS/ES 2016)
Frans gezongen, Engels ondert., 180 min., genre: live opera. www.risingalternative.com/program/romeo-et-juliette-liceu-live/?country=The+Netherlands
Rechtstreekste live-stream van Charles Gounod’s opera ‘La bohème’ uit 1867 naar William Shakespeare’s toneelstuk ‘The Tragedy of Romeo and Juliet’ vanuit het historische Gran Teatre del Liceu in Barcelona. Regisseur: Stephen Lawless, dirigent: Josep Pons met het koor en orkest van het Gran Teatre del Liceu. Zang: Aida Garifullina, Saimir Pirgu e.a. Afwijkende toegangsprijs: € 15,-.

The action is moved to the context of the American Civil War (1861-1865), providing clear context for the insurmountable divisions between the Capulets and the Montagues. The lovers live in a classic mortuary, foreshadowing their fatal destiny from the very start of their infatuation.
Prologue
A chorus tells the story of the long-running hostility between the Montague and Capulet families, and of the love between their children, Roméo and Juliette.

Act 1
At a masked ball in the Capulets’ palace, Juliette, the host’s vivacious daughter, and Roméo meet each other for the first time, instantly falling in love. But Roméo is the son of the Montague family, long-time enemies of the Capulets. Roméo and Juliette know that their love must remain secret.

Act 2 
Later that night, Roméo looks for Juliette in the Capulets’ garden. When Juliette appears on her balcony, Roméo declares his love and they vow to marry.
Act 3
Roméo, Juliette and her nurse Gertrude arrive at Friar Laurence’s cell at daybreak. Friar Laurence marries the two, hoping that the strength of their love can overcome the hatred between their families. But the rift between the Capulets and the Montagues becomes insurmountable on the very same day of the wedding, when Juliette’s cousin Tybalt kills Roméo’s best friend Mercutio, and Roméo takes revenge by killing Tybalt. The Duke of Verona arrives, and both factions cry for justice. Roméo is banished from Verona.
Act 4
Roméo secretly spends his wedding night with Juliette. She forgives him for killing Tybalt and they reassure one another of their love before Roméo is forced to leave for exile. Lord Capulet enters: Juliette must marry Count Paris that day. In order to reunite the lovers and to prevent the forced marriage, Friar Laurence gives Juliette a potion to make her appear dead. When she wakes up, the Friar says, she will have her Roméo next to her. Juliette takes the potion. Her father and the guests arrive to lead her to the chapel. Juliette collapses, appearing dead.
Act 5
In the Capulet family crypt, Roméo visits Juliette, who is laid out there. Since Laurence’s explanatory letter has not reached him, he too believes her to be dead and drinks poison out of desperation. Juliette awakens, and they share a final dream of future together. When Juliette realizes that Roméo is about to die, she stabs herself. The lovers die together, asking God for forgiveness.

Do. 1, vr. 2 (20.00) en zo. 4 (15.30) maart:

Darkest Hour
Joe Wright (GB 2017)
Engels gespr., Nederlands ondert., 125 min., genre: drama, biopic, oorlog. Kijkwijzer: 9.
www.darkesthour.nl
Nieuwe film van Joe Wright (Pride & Prejudice, Atonement) met Gary Oldman (Harry Potter, Dracula, JFK) als Winston Churchill en Kristin Scott Thomas (My Old Lady, Dans la maison, Suite Française) als Clementine Churchill. Zes Oscar-nominaties en winnaar Golden Globe.

Slechts een paar dagen nadat hij premier van het Verenigd Koninkrijk is geworden, moet Winston Churchill (Gary Oldman) meteen één van zijn zwaarste beproevingen doorstaan: hij moet kiezen of hij met Nazi Duitsland over een vredesverdrag wil onderhandelen, of dat hij voor de idealen en de vrijheid van zijn natie wil vechten. Terwijl de nazi’s West-Europa binnenvallen en de dreiging van een invasie voelbaar is, heeft Churchill te maken met een onvoorbereid volk en een sceptische koning. Bovendien is zijn eigen politieke partij tegen hem aan het samenspannen. Churchill moet zijn moeilijkste dieptepunt overwinnen en een natie achter zich zien te krijgen in een poging de wereldgeschiedenis te veranderen.

Gary Oldman imponeert…Een Oscar ziou verdiend zijn…fraai… (**** NRC Handelsblad)

Het acteerwerk in Darkest Hour is uitstekend…De dialoog is een genot…meeslepend… (**** De Volkskrant)

…indrukwekkend… (**** Trouw)

..fascinerende film…onvoorstelbaar overtuigend…overdonderende vertolking…altijd voortreffelijke Kristin Scott Thomas…verdient zeker een Oscar voor deze sublieme acteerprestatie. (**** Haagsche Courant)

Meeslepend…vol vaart en humor…fantastischover de hele linie sterk…spannend… (**** VPRO/Cinema.nl)

…overtuigend…prachtige, lange camerashots…hecht doortimmerde karaktertekening… (De Telegraaf)

…Oscarwaardig…Prachtig. Ontroerend ook…erg onderhoudend… (Het Parool)

Za. 3 maart (20.00):
Murder on the Orient Express 
Kenneth Branagh (VS 2017)
Engels gespr., Nederlands ondert., 114 min., genre: detective, mysterie drama. Kijkwijzer: 12. www.cluesareeverywhere.com
Nieuwe film van en met (Shakespeare-)acteur en regisseur Kenneth Branagh (Peter’s Friends, Hamlet, As You Like It, Dunkirk) met all-star-cast: Judi Dench, Johnny Depp, Penélope Cruz, Derek Jacobi, Michelle Pfeiffer en Willem Dafoe. Naar het gelijknamige boek (‘Moord in de Oriënt-Expres‘) van Agatha Christie.

Wat begint als een uitbundige treinreis door Europa ontvouwt zich al snel tot één van de meest stijlvolle, spannende en huiveringwekkende mysteries ooit. Murder on the Orient Express is gebaseerd op de roman van bestseller-auteur Agatha Christie en vertelt het verhaal van dertien vreemden gestrand in een trein, in een situatie waarin iedereen een verdachte kan zijn. Voor één man is het een race tegen de klok om de puzzel op te lossen, voordat de dader weer toeslaat.

…betoverende film…haarscherp en bijna tastbaar… (**** NRC Handelsblad)
…tot in de puntjes verzorgd…heerlijk retro…Branagh weet de krappe trein visueel volledig te benutten…fijn…oogstrelend… (De Volkskrant)

…veel moois…uitstekende acteurs… (Trouw)

…verrassend humoristisch en flitsend…amusant… (De Telegraaf)

…mooi…uiterst verzorgde, uitbundig vormgegeven… (De Filmkrant)

…fraaie panoramashots… (VPRO/Cinema.nl)

Wo. 7, wo. 14, wo. 21 (13.30 + 15.30) en za. 17 (11.00 + 13.30), maart:
De IJslandbende)
Mans van den Berg (NL 2017)
Nederlands gespr., 73 min., genre: jeugd-, familiefilm, avontuur. Kijkwijzer: AL. www.ita-rights.com/catalogus/film/de-ijslandbende_78.html
Nieuwe Nederlandse jeugdfilm.

In De IJslandbende wil de jonge puber Sem, ter nagedachtenis aan zijn overleden vader, een expeditie naar IJsland opzetten. Met zijn beste vriend Mohamed richt hij hiervoor De IJslandbende op. Vijf eigenzinnige jongens en een meisje, allen met hun eigen originaliteit, verenigen zich. Met de bende geven ze vorm aan hun eigen ideeën over IJsland. Ze creëren een wereld waarin zij hun fantasie de vrije loop kunnen laten, allerlei gekke streken op touw zetten en ze onvoorwaardelijke vriendschap ervaren. Totdat blijkt dat de bende voor Sem veel meer betekent dan voor de rest. Als de expeditie voorbereidingen voor de anderen vooral een spel blijken te zijn, neemt Sem een gevaarlijk besluit.

…vrolijk…geestig…vol overgave…lieve film over opgroeien, vriendschap, verliefdheid…slim cameragebruik en intelligente montage…Een pluim ook voor de piepjonge acteurs… (De Telegraaf)
…met sjeu geregisseerd…Sympathiek project met leuke, diverse cast…tomeloos enthousiasme. (De Volkskrant)
Innemende reis…prima acteerwerk… (NRC Handelsblad)

Vr. 9, za. 10 (20.00) en za. 17 (15.30) maart: 
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Martin McDonagh (US/GB 2017)
Engels gespr., Nederlands ondert., 115 min., genre: drama. Kijkwijzer: 16. www.foxsearchlight.com/threebillboardsoutsideebbingmissouri
Nieuwe film van Martin McDonagh (In Bruges) met Frances McDormand (Moonrise Kingdom, Something’s Gotta Give, Fargo) en Woody Harrelson (No Country for Old Men, Anger Management, Cheers). Winnaar vier Golden Globes en zeven Oscar-nominaties. Let op: Kijkwijzer 16 wegens geweld en grof taalgebruik.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is een donker en komisch drama van Oscar-winnaar Martin McDonagh (In Bruges). Nadat er maanden voorbijgaan zonder dat er een dader wordt gevonden in de moordzaak van haar dochter, neemt Mildred Hayes (Oscar-winnares Frances McDormand) een gedurfde stap. Ze laat drie controversiële boodschappen op reclameborden plaatsen langs de weg richting haar dorp gericht aan het gerespecteerde politiehoofd, William Willoughby (Oscar-genomineerde Woody Harrelson). Wanneer politieagent en tweede in lijn Dixon (Sam Rockwell), een onvolwassen moederskindje met een voorliefde voor geweld, erbij betrokken raakt, wordt de strijd tussen Mildred en Ebbing’s ordehandhaving alleen maar heftiger. Winnaar in de categorie ‘Beste Scenario’ tijdens het filmfestival van Venetië.

Veel meer dan een misdaaddrama…onvergetelijke acteerprestatie…doorwrochte personages…fascinerende combinatie die diepe indruk maakt. (***** Haagsche Courant)
…goed uitgetekende personages. Komisch en tragisch tegelijk, met onvergetelijke, messcherpe dialogen… (***** VPRO/Cinema.nl)
Beklemmend en erg grappig…fraai geschreven rollen…geweldige cast…gelaagd…hartverscheurend portret… (**** NRC Handelsblad)
…past perfect bij deze tijd…geweldige gevoel voor komische timing…geestig… (**** De Volkskrant)
…perfect in balans…Terecht won Frances McDormand zondag een Golden Globe voor deze rol…En ze zal ook de Oscar winnen… (**** Trouw)
…kleurrijke karakterstudie…opnieuw Oscarwaardig…twee memorabele uurtjes in het donker. (**** De Telegraaf)
…scherp…glansrol…grote zeggingskracht… (**** De Filmkrant)
…sterke scènes…heel degelijke film…McDormand…stijgt ver boven zichzelf uit..zeer geestig… (Het Parool)

Za. 10 maart (13.30): 
‘Kokers’
Gaia Gonnelli (NL 2016)
Nederlands gespr., 45 min., genre: dans, jeugdtheater (3+). Entreeprijs:  € 9,-.

Een stad, een bos, een huis, een speeltuin…
Twee dansers bouwen met kartonnen kokers hun eigen wereld. Hoe kun je een wereld opbouwen of afbreken? Bouw je samen of alleen? Welke spelletjes kun je spelen? Wie bepaalt de regels om het spel leuker te maken? In Kokers ontdekken twee dansers hoe je samen kunt spelen. Een beeldende voorstelling over plezier maken, uitdagen, troosten en er voor elkaar zijn.
Na het succes van Kleur (2+) en Ondersteboven (2+) duikt Gaia Gonnelli opnieuw de studio in om een spannende en prikkelende voorstelling voor kinderen vanaf 3 jaar te creëren. In haar werk combineert zij dans met andere kunstdisciplines. Haar interesse ligt in het maken van werk dat kinderen prikkelt om hun eigen verbeeldingskracht te gebruiken. Kokers is de derde voorstelling van Gaia Gonnelli voor de allerkleinsten. Wederom werkt zij samen met Wiebe Gotink, die ook de muziek voor Kleur en Ondersteboven componeerde.

Do. 15, vr. 16 en za. 17 maart (20.00):
All the Money in the World
Ridley Scott (VS 2017)
Engels gespr., Nederlands ondert., 132 min., genre: drama, biopic. Kijkwijzer: 16. www.allthemoney-movie.com
Nieuwe film van Ridley Scott (Robin Hood, Thelma & Louise, Alien) met Michelle Williams (Manchester by the Sea, Suite Française, Brokeback Mountain), Christopher Plummer (The Sound of Music, A Beautiful Mind, Malcolm X) en Mark Wahlberg (The Fighter, The Departed, Boogie Nights) naar het boek ‘Painfully Rich: the Outrageous Fortunes and Misfortunes of the Heirs of J. Paul Getty’ van John Pearson. Gebaseerd op ware gebeurtenissen, genomineerd voor een Oscar en drie Golden Globes. Let op: kijkwijzer 16 voor geweld en grof taalgebruik.

Oliemagnaat J.P. Getty (Christopher Plummer) is de rijkste man ter wereld. Wanneer in de zomer van 1973 zijn kleinzoon in Rome wordt ontvoerd door de Italiaanse maffia, eist men 17 miljoen dollar aan losgeld. De miljardair weigert echter ook maar één cent te betalen, waarna de familie het afgesneden oor van de jongen ontvangt. Wanhopig om haar zoon te redden alvorens hij verder in stukjes wordt gesneden, besluit zijn moeder Gail (Michelle Williams) om zelf te onderhandelen met de ontvoerders. Zelfs met de hulp van een ex-CIA-agent (Mark Wahlberg) zal Gail vindingrijk moeten zijn om zonder geld haar zoon te bevrijden. Meester-cineast Ridley Scott (Alien, Blade Runner, Gladiator) tekent voor een episch kat-en-muisspel tussen de Getty-familie, de maffia en de sensatiebeluste paparazzi. Hij kan daarbij rekenen op een sterrencast, met onder anderen Christopher Plummer (The Sound of Music, A Beautiful Mind), Michelle Williams (Shutter Island, Manchester by the Sea) en Mark Wahlberg (The Departed).

Christopher Plummer vervangt de uit de film verwijderde Kevin Spacey in grootse stijl….Meesterlijk, zoals hier wordt gespeeld met toeschouwersverwachtingen…interessant…spannend…blijft fascineren… (**** De Volkskrant)
…formidabele vertolking…Michelle Williams is grandioos…pakkende thriller met beklemmende vertolkingen… (**** Haagsche Courant)
… reuze spannend en heerlijk soepel geregisseerd…Plummer is op zijn best… (**** VPRO/Cinema.nl)
Christopher Plummer schittert…dankzij vervanger Christopher Plummer stijgt Ridley Scotts All the money in the world tot grote hoogte….Plummer is erg goed in een schurkenrol uit duizenden…fascinerend spektakel…meeslepend, spannend en verbijsterend ontvoeringsdrama…aangrijpend…subliem… (Het Parool)
…prima…energiek, degelijk… (Trouw)
…uitstekend…krachtig…goed… (De Telegraaf)

Zo. 18 maart (11.00 – 18.00):
‘IDFA on Tour’
Compilatieprogramma (2017)
Nederlands ondert., circa 420 min. (incl. twee pauzes), genre: documentaire. Kijkwijzer: 12. www.idfa.nl/nl/artikel/98210/the-best-of-idfa-on-tour
Vier prijswinnende hoogtepunten van het afgelopen International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA). Filmtheater Voorschoten biedt het programma aan met een welkomstdrankje (vanaf 10.30), lunch, high tea en een drankje na afloop à € 45,- (BGL-pashouders: € 40,-).

11.00 – 12.25: Amal (Mohamed Siam, EG/LB/DE/FR/NO/DK/QA, Arabisch gespr.)
Openingsfilm IDFA 2017. Amal is veertien jaar als ze tijdens de Egyptische revolutie op het Tahrirplein belandt, nadat haar vriendje is omgekomen bij de Port Said-stadionramp. Tijdens de protesten wordt ze door de politie geslagen en aan haar haren over het plein gesleept. Deze coming of age-film volgt haar in de jaren na de revolutie.
Terwijl de film snijdt tussen actuele gebeurtenissen en het snel veranderende leven (en uiterlijk) van Amal, zien we hoe zij haar eigen identiteit zoekt in een land in transitie. Amal is fel en onverschrokken. Ze heeft zich als een pitbull in het protest vastgebeten en leest haar moeder, een rechter, voortdurend de les.
Als meisje tussen de mannen moet ze ook vechten voor het respect van anderen en het recht om mee te doen, op straat en in het verdere leven. Want zelfs voor een jonge vrouw als Amal – haar naam betekent ‘hoop’ – zijn er in Egypte weinig keuzes waar het de vormgeving van haar eigen toekomst betreft.

13.30 – 14.50: Piripkura (Renata Terra, Bruno Jorge & Mariana Oliva, BR, Portugees gespr.)
Human Right Award IDFA 2017. Twee van de enige drie bekende leden van de Piripkura leven nog op nomadische wijze in de Amazone, in de Braziliaanse deelstaat Mato Grosso. Hun belangrijkste bezit is een fakkel die in 1998 is aangestoken en sindsdien niet meer is uitgegaan. Het gebied wordt omringd door boerderijen en houtzagerijen. De uitbreiding daarvan is bijna onontkoombaar en wordt met geweld bevochten. Om de beschermde status van dit stuk regenwoud in stand te kunnen houden, moet bewezen worden dat de twee indianen nog leven. Daarom trekt Jair Candor om de paar jaar de jungle in, op zoek naar de twee mannen, Pakyî en Tamandua. Soms wordt hij bijgestaan door hun enige nog levende familielid Rita. De filmploeg levert met de film het bewijs van hun bestaan. Piripkura toont de tragiek van de inheemse volken van de Amazone en het stelselmatige geweld tegen hen. De dreiging is voortdurend op de achtergrond aanwezig. Ondanks de bewonderenswaardige veerkracht en onverzettelijkheid van de laatste Piripkura hangt de onvermijdelijke vraag in de lucht: hoelang nog?

14.50 – 15.20: As We’re Told (Erik Holmström & Fredrik Wenzel, ZW, Zweeds gespr.)
IDFA Special Jury Award for Short Documentary 2017. “Het is heel simpel: we doen wat ons wordt verteld.” Dat is het onthutsende antwoord van een medewerker van een Zweeds arbeidsbureau als hem gevraagd wordt naar de werkwijze van de meest impopulaire instantie van het land. En daar houdt het niet op: een voor een openbaren werkcoaches, receptionisten en psychologen in deze creatieve documentaire het falende systeem van het arbeidsbureau. Ze klagen over gebrekkige software en ongrijpbare foutmeldingen, de veel te hoge werkdruk en ontgoochelende resultaatscores: een werkcoach helpt gemiddeld slechts tien mensen per jaar aan een baan. En uiteindelijk vindt slechts een op de tien cliënten via het arbeidsbureau nieuw werk. Om de anonimiteit van de geïnterviewden te waarborgen, wordt iedereen nagespeeld door poppen van bordkarton, die met dank aan (zichtbare) poppenspelers, sprekende ogen en herkenbare mimiek al snel veranderen in mensen van vlees en bloed. Het resultaat is een fascinerende, komische en kunstzinnige studie naar menselijke strategieën voor de omgang met een irrationale bureaucratie.

16.15 – 18.00: The Other Side of Everything (Mila Turajlic, RS/FR/QA, Servisch gespr.)
Winnaar IDFA Award for Best Feature-Length Documentary 2017. Een in tweeën gedeeld appartement in Belgrado vertelt het verhaal van een familie en staat symbool voor een land in politieke onrust. De woning werd opgesplitst op last van het communistisch regime toen Srbijanka Turajlic, die hier werd geboren, twee jaar oud was. De deur naar de afgescheiden kamers ging op slot en zat dertig jaar later bij de geboorte van regisseur Mila Turajlic, Srbijanka’s dochter, nog steeds dicht. Ook in de dertig jaar erna, dwars door een burgeroorlog, het opbreken van Joegoslavië, bombardementen en een revolutie heen, bleef de deur ongeopend. Srbijanka, een prominent politiek activist die een grote rol speelde in de revolutie, bewoont nog steeds de helft van het oorspronkelijke appartement. In een film die deze ruimte nauwelijks verlaat, schildert Mila een ontroerend portret van haar moeder – een krachtige, indrukwekkende vrouw voor wie haar acties vanzelfsprekend zijn, zelfs al bracht ze daarmee haar leven in gevaar. Staat de nieuwe generatie daar wel hetzelfde in?

Do. 22, vr. 23 (20.00) en zo. 25 (15.30) maart:
Film Stars Don’t Die in Liverpool
Paul McGuigan (GB 2017)
Engels gespr., Nederlands ondert., 106 min., genre: drama, romantiek. Kijkwijzer: 6.
Naar de gelijknamige autobiografie van Peter Turner met Annette Bening (20th Century Women, The Kids Are All Right, American Beauty), Vanessa Redgrave (The Butler, Atonement, Howards End) en Julie Walters (Billy Elliot, Harry Potter, Educating Rita).

De ooit zo geliefde Hollywood-actrice Gloria Grahame (Annette Bening) slijt tegenwoordig haar dagen in kleine theaters. Op tournee door Engeland ontmoet ze de jonge acteur Peter Turner (Jamie Bell) die al snel in de ban raakt van de legendarische femme fatale. Wat begint als een vurige affaire, ontwikkelt zich gaandeweg tot een diepe relatie. Hoewel Gloria bijna 30 jaar ouder is, blijkt Peter de enige persoon te zijn bij wie ze troost kan vinden. Hun passie en levenslust worden echter zwaar op de proef gesteld wanneer Gloria ernstig ziek blijkt te zijn.

Pers: beschikbaar vanaf 8 maart.

Za. 24 maart (13.30): 
‘Icarus’
Heléne Kok (NL 2018)
Nederlands gespr., genre: jeugdtheater (6+). Entreeprijs:  € 10,- (16+: € 12,50).

‘Joehoe, pap kijk ik kan vliegen, heel hoog !’ , schreeuwde Icarus. En wat er toen gebeurde…
Icarus zit met zijn vader de uitvinder Daedalus gevangen in een doolhof op het Griekse eiland Kreta,die bewaakt wordt door het monster de Minotaurus. “Hoe komen we hier uit pap?‘. We gaan gewoon de lucht in’ en Deadalus bedoelde dat ze als vogels van het eiland zouden vliegen. “Nu kun je vliegen, zei de uitvinder Daedalus en hij bond de vleugels , die hij had gemaakt van veren en bijenwas om de armen van Icarus. Maar er zijn een paar belangrijke regels. Vlieg niet te hoog want dan smelt de was door de zon. En vlieg niet te laag, want dan maakt de zee je vleugels nat’.
En daar vlogen Icarus en zijn vader Dadealus omhoog en zweefden als adelaars in de lucht en Icarus vloog dichter en dichter bij de warme zon .

Zo. 25, za. 31 maart (11.00 NL + 13.30 NL), wo. 28 maart, ma. 2, wo. 4, wo. 11, wo. 18 april (13.30 NL + 15.30 NL), vr. 30 maart (13.30 NL + 15.30 OV), za. 7 april (10.30 NL), zo. 8 april (11.00 NL+ 13.30 OV), za. 14 april (16.00 NL), zo. 15 april (10.30 NV), za. 21 april (11.00 NL), zo. 22 april (10.00 NL), wo. 25 april (13.30 NL + 15.30 OV), za. 28, ma. 30 april, wo. 2, vr. 4 mei (15.30 NL) en zo. 29 april, di 1, do. 3, za. 5 en zo. 6 mei (13.30 NL):
Pieter Konijn
Will Gluck (AU/GB/US 2018)
Nederlands gespr., 95 min., genre: jeugd-, familiefilm. www.pieterkonijnfilm.nl
Nieuwe jeugdfilm naar de ‘Peter Rabbit’-boeken van Beatrix Potter. Filmtheater Voorschoten vertoont de film vanaf de landelijke premièreweek inclusief voorpremières.

Pieter Konijn is de verfilming van Beatrix Potters tijdloze verhaal over de eigenwijze en ondeugende Pieter Konijn. In deze nieuwe live-action animatiefilm voor de hele familie speelt Domhnall Gleeson (Star Wars: The Force Awakens) Mr. McGregor en Rose Byrne (Annie) de vriendelijke buurvrouw Bea. Pieter Konijn is geregisseerd door Will Gluck (Annie, Easy A). Gebaseerd op de verhalen en personages van ‘Peter Rabbit’ door Beatrix Potter.

Pers: beschikbaar vanaf 28 maart.

Do. 29, vr. 30 (20.00) en za. 31 (15.30) maart:
I, Tonya
Craig Gillespie (US 2017)
Engels gespr., Nederlands ondert., 119 min., genre: drama, biopic, comedy, actie. Kijkwijzer: 16. www.itonyamovie.com
Speelfilm over het leven van de in opspraak geraakte schaatster Tonya Harding. Drie Oscar-nominaties en Winnaar Golden Globe. Let op: kijkwijzer 16 wegens geweld en grof taalgebruik.

Kunstschaatsster Tonya Harding (Margot Robbie) is een natuurtalent en niets lijkt haar selectie voor de Olympische Spelen in de weg te staan. Maar Tonya is bepaald niet van goede komaf, haar vulgaire outfits en gedrag zijn de keurige schaatswereld een doorn in het oog. Omringd door idioten, met goede én slechte bedoelingen, beraamt Tonya een plan om wraak te nemen op haar grootste concurrente: de engelachtige Nancy Kerrigan. Eén van de grootste Amerikaanse sportschandalen is geboren… . Het waargebeurde I, Tonya is een hilarisch en aandoenlijk portret van een uitzonderlijk getalenteerd buitenbeentje. Margot Robbie schittert als de verguisde Tonya Harding, en Allison Janney zet als moeder van Tonya een filmpersonage voor de eeuwigheid neer. Regisseur Craig Gillespie (Lars and the Real Girl) levert met I, Tonya een uniek evenwicht tussen humor, geweld en ontroering af..

Pers: beschikbaar vanaf 22 februari.

Za. 31 maart (20.00):
Girl with a Pearl Earring: And Other Treasures from the Mauritshuis
David Bickerstaff (GB 2015)
Engels gespr., Nederlands ondert., 91 min., genre: documentaire, Exhibition on Screen, kunst. exhibitiononscreen.nl/exhibition_item/girl-with-a-pearl-earring
Filmtheater Voorschoten vertoont deze Exhibition on Screen over het schilderij van Vermeer en het Mauritshuis in de Nederlandse premièreweek.

Na twee jaar op een wereldberoemde tour, is Vermeer’s ‘The Girl With a Pearl Earring’ terug naar het geliefde Mauritshuis in Den Haag, dat net een uitgebreide renovatie heeft afgerond. Met enorme wachtrijen om een glimp van haar raadselachtige schoonheid op te vangen en bijna 1,2 miljoen bezoekers bij de tour in Japan, is de blijvende aantrekkingskracht van dit meesterwerk onbetwistbaar. Deze prachtig gefilmde documentaire gaat in op de vele onopgeloste raadsels rondom het buitengewone schilderij en zijn mysterieuze schepper Vermeer. Wie was dit meisje? Waarom en hoe is het geschilderd?

Do. 5, vr. 6 (20.00) en zo. 8 (15.30) april:
The Post
Steven Spielberg (US 2017)
Engels gespr., Nederlands ondert., 116 min., genre: drama, geschiedenis. Kijkwijzer: 6. www.foxmovies.com/movies/the-post
Nieuwe film van Steven Spielberg (E.T., The Color Purple, Schindler’s List, Indiana Jones e.v.a.) met Meryl Streep (Hope Springs, The Devil Wears Prada, The Hours, Sophie’s Choice e.v.a.) en Tom Hanks (The Da Vinci Code, Saving Private Ryan, Forrest Gump, Sleepless in Seattle e.v.a.). Twee Oscars- en zes Golden Glove-nominaties.

The Post, geregisseerd door Steven Spielberg, is een waargebeurd drama met Meryl Streep en Tom Hanks in de hoofdrollen. Een meeslepend verhaal over de onwaarschijnlijke samenwerking tussen de eerste vrouwelijke uitgever van een grote Amerikaanse krant, Katherine Graham (Streep) en hoofdredacteur Ben Bradlee (Hanks) van The Washington Post. Ze zijn genoodzaakt alles op alles ze in hun strijd tegen de concurrent The New York Times om als eerste geheime overheidsdocumenten te onthullen die drie decennia en vier Amerikaanse presidenten overspande. Ze riskeren daarmee niet alleen hun carrière, maar ook hun vrijheid en het voortbestaan van The Washington Post.

Meryl Streep speelt een ijzersterke transformerende rol in de fijne krantenfilm…uitstekend…maakt vuurwerk van haar geleidelijk transformerende rol: ijzersterk in het verbeelden van Grahams besluiteloosheid, even gracieus als intens wanneer Graham haar eigen stem vindt, fonkelend in haar ensemblewerk met Hanks. Alles komt perfect samen… (**** De Volkskrant)
…Spielbergs typische flair waarmee hij optimale spanning uit elke scène… (**** Trouw)
…excellent gespeeld…spannende, goed geoliede vertelling… sterk…belangrijke film… (**** De Telegraaf)
…meesterlijk…brandend actueel…schitterend tijdsbeeld… (**** Haagsche Courant)
…Meryl Streep slaagt natuurlijk…welverdiende correctie op de filmgeschiedenis…ontroerend eerbetoon…een waardig verhaal effectief verteld… (NRC Handelsblad)
…geweldige dynamiek…spannend en kostelijk…energieke montage…Je spitst de oren en kijkt je ogen uit…amusant…vermakelijke scenes… (Het Parool)
…vintage Steven Spielberg: een lekker spannende krantenthriller…met overtuiging…gevoel van urgentie…meeslepende film… (De Filmkrant)
…Spannend drama…pakkende, actuele materie… (VPRO/Cinema.nl)

Wo. 11, do. 12 (20.00) en vr. 13 (15.30) april:
Phantom Thread 
Paul Thomas Anderson (US 2017)
Engels gespr., Nederlands ondert., 130 min., genre: drama. Kijkwijzer: 12. www.phantomthread.nl
Nieuwe film van Paul Thomas Anderson (The Master, There Will Be Blood, Magnolia, Boogie Nights) met Daniel Day-Lewis (There Will Be Blood, My Left Foot, The Unbearable Lightness of Being, A Room with a View).Genomineerd voor 2 Golden Globes en 6 Oscars

Phantom Thread is de laatste film van Daniel Day-Lewis, die een briljante Engelse couturier in de Londense jetset van de jaren vijftig speelt. Tien jaar na There Will Be Blood werken regisseur Paul Thomas Anderson en drievoudig Oscarwinnaar Daniel Day-Lewis opnieuw samen voor Phantom Thread. Ook ditmaal legt Day-Lewis een charismatische passie in zijn rol als de briljante Engelse couturier Reynolds Jeremiah Woodcock. Deze hooghartige misantroop heeft een minachting voor het gebrek aan integriteit dat hij in het Londen van de jaren vijftig om hem heen ziet; vooral bij de rijke elegante, maar soms ook ordinaire vrouwen van wier klandizie hij afhankelijk is.
Woodcock laat zijn oog vallen op een verlegen serveerster in het hotel waar hij toevallig verblijft. In Alma ziet hij een gratie en schoonheid die niemand anders had opgemerkt, zeker Alma zelf niet. Terwijl Woodcock zich steeds uitzinniger gaat gedragen, moet Alma nieuwe, onorthodoxe manieren vinden om emotionele dominantie over hem te krijgen.
In de buitengewoon elegante production design en kostuums zien we invloeden van Joseph Losey, en ook zijn er verwijzingen naar Hitchcock te herkennen, met name naar zijn film Rebecca. Groots en surrealistisch: Day-Lewis’ laatste rol – de draad is op – maakt euforisch en droef.
Van Anderson is bekend dat hij de grootste zorg besteedt aan de kwaliteit van het beeld; hij produceert zijn films nog altijd volgens het fotochemische proces. Diepte en toon van de kleuren zijn volgens de regisseur beter te manipuleren op celluloid. Paul Thomas Anderson heeft Phantom Thread geheel op analoge film geschoten.

Pers: beschikbaar vanaf 1 maart.


Za. 14 april (13.30):

‘Meneer Bork vindt een woord’
Rob de Kuiper (NL 2016)

Nederlands gespr., genre: jeugdtheater (4+). Entreeprijs:  € 8,-

Een muzikale theatervoorstelling van Theatergroep Lange Mannen waarin hardop wordt nagedacht over de wonderen van taal. Meneer Bork houdt erg van rust en regelmaat, maar wel raakt hij af en toe de weg kwijt, vergeet soms waarvoor hij de deur uit ging en haalt de namen van mensen en dingen door elkaar. Woorden verwarren hem steeds vaker. Hij zou zo graag willen vertellen hoe hij zich voelt, maar kent geen woord dat dit lijkt te beschrijven. Dus hij gaat op zoek naar dat woord.

Workshop: schrijfster en filosofe Marielle van Sauers komt naar het theater om een filosofisch gesprek te voeren met de kinderen. Aan de hand van de thema’s en voorbeelden uit de voorstelling wordt er hardop nagedacht over de wonderen van Taal. Bijvoorbeeld: Waar bewaar je appels? Waar bewaar je datgene wat je voelt? Als je je appel eet, is hij op. Maar als je klaar bent met lachen, voel je je dan nog blij? Een dynamische workshop met volop interactie met de kinderen.

Wo. 18 april (19.30):
‘Benvenuto Cellini’
Terry Gilliam (GB 2014)
Frans gezongen, Engels ondert., 180 min., genre: opera. www.fraprod.fr/cinema-benvenuto-cellini-266.html

Deze week uitgebrachte bioscoopopname van de Franse opera van componist Hector Berlioz uit 1838.
Opgenomen in de Nationale Opera & Ballet in mei 2015. Regisseur: Terry Gilliam (The Fisher King, Brazil, Monty Python), dirigent: Sir Mark Elder met het  Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Koor van De Nationale Opera. Zang: John Osborn, Maurizio Muraro, Laurent Naouri, Orlin Anastassov, Nicky Spence, Scott Conner, André Morsch, Marcel Beekman, Mariangela Sicilia en Michèle Losier. Afwijkende toegangsprijs: € 15,-.

The Florentine sculptor and silversmith Benvenuto Cellini rapidly attained a degree of renown that went beyond the confines of Italy. His flamboyant temperament, his acute awareness of his own talent and the freedom of spirit he flaunted before those in power are all characteristics that inspired Berlioz when he read his memoirs. Invariably embroiled in conspiracies, intrigues and quarrels, Cellini is commissioned by the Pope to cast a large sculpture of Perseus. He is loved by Teresa, but she is promised to Fieramosca, an academic artist who has not been favoured with a papal commission. Terry Gilliam’s exuberant production draws the protagonists into a delirious and joyful yet claustrophobic and megalomaniac world: a flaring up of contagious madness..

Za. 28 april (20.00):
British Museum Presents: Hokusai 
Patricia Wheatley (GB 2017)
Engels gespr., Nederlands ondert., 87 min., genre: documentaire, kunst. www.britishmuseum.org/hokusaicinema
Registratie van de tentoonstelling ‘Hokusai: beyond the Great Wave’ in The British Museum in Londen (25 mei – 13 augustus 2017).

Dit fascinerende, nieuwe bioscoop evenement ‘British Museum Presents: Hokusai’, is een baanbrekende documentaire en een exclusieve, persoonlijke blik op de tentoonstelling van het belangrijkste Britse museum, Hokusai: beyond the Great Wave.  Gefilmd in Japan, Amerika en Engeland, richt de film zich op Hokusai’s werk en leven in de grote, bruisende metropool Edo, het moderne Tokio. Geïntroduceerd door kunstpresentator Andrew Graham-Dixon en met kunstenaars als David Hockney, Grayson Perry en Maggi Hambling, is dit de eerste Engelse biografie over Japans grootste kunstenaar.

Gebruikmakend van bijzondere close-ups en de revolutionaire 8K Ultra HD video technologie, worden Hokusai’s schilderijen en prenten onderzocht door vooraanstaande experts op het gebied van de digitale kunstgeschiedenis.

Hokusai spendeerde zijn leven aan het bestuderen van zowel de ‘gewone mens’ als de natuurlijke en spirituele werelden, met als middelpunt de beroemde vulkaan Mount Fuji als beschermende aanwezigheid en potentiële bron van onsterfelijkheid. Hij maakte menige tragedie mee, werd ooit getroffen door de bliksem en leefde jaren in armoede, maar gaf nooit zijn constante streven naar de perfecte kunst op. Hokusai was een kunstenaar die Monet, Van Gogh en andere Impressionisten beïnvloedde, hij is de vader van de manga en tevens de enige schilder met zijn eigen emoji..

Zo. 29 april (15.30), vr. 4 (20.45) en za. 5 mei (20.00):
Bankier van het verzet
Joram Lürsen (NL 2017)
Nederlands gespr., 123 min., genre: oorlog, drama. Kijkwijzer: 12. www.nlfilm.tv/nl/films-1/bankier-van-het-verzet
Nieuwe Nederlandse speelfilm van Joram Lürsen (Publieke werken, Alles is familie, Alles is liefde) met Jacob Derwig (Publieke werken, Het Diner, Alles is familie), Barry Atsma (Knielen op een bed violen, Lucia de B., De storm), Pierre Bokma (Tonio, De surprise, Borgman) en

Raymond Thiry (Bloed, Zweet & Tranen, Oorlogswinter, Langer licht). Voorstellingen in samenwerking met Oranjevereniging Wilhelmina Voorschoten.

Als bankier Walraven van Hall (Barry Atsma) in de Tweede Wereldoorlog wordt gevraagd of hij zijn financiële contacten voor het verzet wil inzetten, aarzelt hij niet lang. Samen met zijn broer, Gijs van Hall (Jacob Derwig), bedenkt hij een riskante constructie om grote leningen af te sluiten waarmee het verzet gefinancierd kan worden. Als ook dat niet genoeg is bedenken de broers de grootste bankfraude uit de Nederlandse geschiedenis: tientallen miljoenen guldens worden onder het oog van de bezetters de Nederlandse Bank uit gesluisd. Maar hoe grootschaliger de operatie wordt, hoe meer mensen er vanaf weten. Iedere dag neemt de kans toe dat iemand dat ene foutje maakt dat een einde kan maken aan de daden en het leven van het bankier van het verzet. Bankier van het Verzet is het waargebeurde, onbekende verhaal van Nederlands grootste verzetsheld.

Pers: beschikbaar vanaf 8 maart.

Do. 17, vr. 18 (20.00) en zo. 20 (15.30) mei:
Lady Bird
Greta Gerwig (US 2017)
Engels gespr., Nederlands ondert., 94 min., genre: drama, comedy. Kijkwijzer: 12. www.ladybirdfilm.nl
Nieuwe speelfilm van actrice Greta Gerwig (20th Century Women, Jackie, Maggie’s Plan) met Saoirse Ronan (The Grand Budapest Hotel, Atonement) en Laurie Metcalf (Roseanne, Desperately Seeking Susan).Vijf Oscar-nominaties en winnaar van twee Golden Globes.

Lady Bird is het regiedebuut van actrice Greta Gerwig (Frances Ha), die tevens het scenario heeft geschreven. De film legt zowel de humor als het drama bloot in de turbulente relatie tussen een moeder en haar tienerdochter. Christine ‘Lady Bird’ McPherson (Saoirse Ronan, Brooklyn, Atonement) zet zich af tegen haar eigenzinnige moeder (Laurie Metcalf, The Big Bang Theory), maar ze lijkt meer op haar dan ze denkt. Lady Birds moeder is een verpleegster die keihard werkt om te zorgen dat er brood op de plank komt nadat haar vader (Tracy Letts, The Big Short) zijn baan is kwijt geraakt. Lady Bird speelt zich af in het Californische Sacramento in 2002 tegen de achtergrond van een snel veranderend economisch klimaat. De film werpt een indringende blik op de relaties die ons vormen, de idealen die ons kenmerken en de schoonheid van een plaats die je je thuis mag noemen. Verder met o.a. Lucas Hedges (Manchester by the Sea), Beanie Feldstein (Bad Neighbours 2) en Timothée Chalamet (Call Me By Your Name).

Pers: beschikbaar vanaf 5 april.

Za. 19 mei (20.00):
‘An American in Paris’
Christopher Wheeldon & Ross MacGibbon (GB 2018)

Engels gespr. en gezongen, Nederlands ondert., genre: musical. anamericaninpariscinema.com
Bioscoopregistratie van de musical naar de gelijknamige filmklassieker uit 1958 van Vincente Minnelli. Opgenomen tijdens de voorstellingen in het Londense Dominion Theatre tussen 4 maart 2017 en 6 januari 2018. Filmtheater Voorschoten vertoont de registratie in de internationale premièreweek. De musical ging 10 december 2014 in première in Parijs en was daarna en op dit moment te zien in de VS. Afwijkende toegangsprijs: € 12,50.

Deze adembenemende en Tony Award winnende musical, gebaseerd op de gelijknamige Oscar winnende MGM film, vertelt het vurige verhaal over het ontdekken van ware liefde in de ‘Lichtstad.’ Met prachtige muziek en tekst geschreven door George en Ira Gershwin, schitterende ontwerpen en een verbluffende choreografie heeft de musical een recordaantal van 28 vijf sterren recensies. ‘An American in Paris’ komt binnenkort vanuit Londen’s West End naar een bioscoop bij u in de buurt!
Een toevallige ontmoeting tussen een Amerikaanse soldaat en een beeldschone jonge danseres maakt Parijs de achtergrond voor een sensuele, moderne romantische blik op kunst, vriendschap en liefde in de nasleep van de oorlog. Beleef deze “werkelijk betoverende” (The Guardian) productie in uw bioscoop.

Do. 24 mei (19.30):
Pite / Pérez / Shechter
Crystal Pite, Iván Pérez & Hofesh Shechter (FR 2018)
Zonder dialoog, 105 min. (incl. pauze), genre: live ballet. www.fraprod.fr/cinema-pite–perez–shechter-264.html
Rechtstreekste live-stream van de balletvoorstelling Pite / Pérez / Shechter uit het beroemde operahuis Palais Garnier in Parijs. Met Étoiles, Premiers Danseurs and Corps de Ballet of the Paris Opera. Afwijkende toegangsprijs: € 15,-.

Three contemporary choreographers lead the dancers of the Paris Opera towards a new form of modernity where bodies are transfigured with vital intensity. The Canadian-born Crystal Pite is back with The Seasons’ Canon, a stunning work that drew audiences to the Palais Garnier last season; the Spanish choreographer Iván Pérez makes his debut on the Paris Opera stage with a creation for ten male dancers. To conclude the evening, the Israeli Hofesh Shechter, a choreographer regularly acclaimed for his elemental, trance‑like dances, offers a new version of his piece The Art of Not Looking Back..

Wo. 30 mei (20.00):
‘Vermeer and Music’
Phil Grabsky & Ben Harding (GB 2013)
Engels gespr., Nederlands ondert., 86 min., genre: documentaire, kunst, Exhibition on Screen. exhibitiononscreen.nl/exhibition_item/vermeer
Exhibition on screen-registratie van de tentoonstelling ‘Vermeer and Music: The Art of Love and Leisure’ in The National Gallery in Londen (26 Juni – 8 September 2013).

The National Gallery of London biedt een frisse blik op één van de grootste artiesten van alle tijden: Johannes Vermeer, schilder van het beroemde Girl With the Pearl Earring. In een tentoonstelling getiteld ‘Vermeer and Music: The Art of Love and Leisure’ heeft The National Gallery gekozen om zich te concentreren op Vermeer’s relatie met muziek. Het is een van de meest populaire thema’s van de Nederlandse schilderkunst en onthult een enorme hoeveelheid over deze meest fascinerende kunstenaars. Gefilmd in Londen, New York, Washington DC, Amsterdam, Den Haag en Delft leidt de film ons ook door het hele levensverhaal van Vermeer..

Do. 7 juni (20.00):
‘Boris Godunov’
Ivo van Hove (FR 2018)
Russisch gezongen, Engels ondert., 140 min., genre: live opera. www.fraprod.fr/cinema-boris-godounov-261.html
Rechtstreekste live-stream van Modest Mussorgsky’s opera uit 1869 naar Aleksandr Pushkin’s toneelstuk ‘Boris Godunov’ vanuit de Opéra Bastille in Parijs. Regisseur: Ivo van Hove, dirigent: Vladimir Jurowski met het Paris Opera Orchestra and Chorus. Zang: Ildar Abdrazakov, Evdokia Malevskaya, Ruzan Mantashyan, Alexandra Durseneva, Maxim Paster, Boris Pinkhasovich, Ain Anger, Dmitry Golovin, Evgeny Nikitin, Elena Manistina, Vasily Efimov, Mikhail Timoshenko, Maxim Mikhailov, Francisco Simonet en Peter Bronder Afwijkende toegangsprijs: € 15,-.

In 1824, when Pushkin turned to Boris Godunov for his first historical drama, he knew only too well what a colossus he was tackling. It was armed with his reading of Shakespeare that he matched his skills to the dazzling reign of the Tzar of Russia (1598-1605). Indeed, there are elements of Macbeth in this political fable, in which the ghost of the child that Boris has had killed in order to seize the throne appears as an impostor. Adapting this epic poem, Mussorgsky composed a meditation on the solitude of power, a populist drama in which the real protagonist is the Russian people with its burden of eternal suffering. Pushkin had already wondered, “What is a soul? A melody, perhaps…” Ivo Van Hove is no stranger to grand political frescos having already staged Tragédies Romaines and Kings of War based on plays by Shakespeare.This is his first production for the Paris Opera

Di. 19 juni (19.30):
‘Don Pasquale’
Damiano Michieletto (FR 2018)
Italiaans gezongen, Engels ondert., 155 min. (incl. pauze), genre: live opera. www.fraprod.fr/cinema-don-pasquale-262.html
Rechtstreekste live-stream van Gaetano Donizetti’s opera uit 1863 vanuit het beroemde Palais Garnier in Parijs. Regisseur: Damiano Michieletto, dirigent: Evelino Pidò met het Paris Opera Orchestra and Chorus.Zang: Michele Pertusi, Florian Sempey, Lawrence Brownlee, Nadine Sierra en Frédéric Guieu. Afwijkende toegangsprijs: € 15,-.

“Foolish indeed is he who marries in old age.” Thus ends Don Pasquale: with a wise dictum not lacking in irony that sums up the disappointments of its hero, a rich bachelor keen to marry who is deceived by his nephew Ernesto and his young bride-to-be Norina. First performed in Paris in 1843, at the turning point of several eras, Don Pasquale, a composite and varied work, is the apotheosis of opera buffa. Performed for the first time at the Paris Opera, the production has been entrusted to the Italian director, Damiano Michieletto, who transports us directly to the sincerity and dramatic splendour at the heart of an apparently light‑hearted work.

Films